Ondernemers

Ambachtslieden en éénpitters: Dirk van Egmond

Dit artikel verscheen eerder in de Katwijksche Post. Blijf betrokken, steun de lokale journalistiek en abonneer!

(Foto header: Hans Vink) | Het is een slag apart en ze zijn dun gezaaid, Katwijkers die er voor kiezen zich te specialiseren in een ambacht om zo hun kostje bij elkaar te verdienen. Met hun vaardige handen en hun grondige vakkennis leveren ze degelijke kwaliteit en een uniek product en geven ze automatisering en massaproductie het nakijken. Voor hen geen troosteloze kantoortuinen, kille fabriekshallen of eindeloze magazijnen. Geen chefs of managers die over hun schouders meekijken en agile en scrum prediken. In deze aflevering: Fotograaf Dirk van Egmond van Treffend Beeld

Een mistig landschap bij het ochtendgloren, een verrassend doorkijkje in het oude dorp of een overweldigende zonsondergang aan zee, wie wel eens rondkijkt op Facebook kan het bijna niet zijn ontgaan dat Katwijk met Dirk van Egmond een uitstekende ambassadeur in huis heeft. De vele likes en positieve reacties op zijn foto’s getuigen van instemming van een breed publiek en op veel plekken binnen en buiten Katwijk hangt zijn werk al aan de muur.

Foto: Dirk van Egmond / Treffend Beeld

‘Ik wil de mooie kanten van het dorp laten zien’, vertelt Dirk enthousiast. ‘We leven hier met 70.000 mensen bij elkaar. Als je op Facebook alleen maar op elkaar gaat afgeven, daar kom je toch geen steek verder mee?’ Het tekent zijn afkeer tegen gedoe en negativiteit. ‘Ik krijg wel eens een berichtje van iemand die zegt: je maakt me zo blij met je foto’s, maar het is de kleinste moeite die er is.’

Minder werken, meer fotograferen

Dirk begon met fotograferen nadat hij te maken kreeg met een burnout. ‘Ik ben bij elkaar dertig jaar bloemeninkoper geweest. Dat inkopen vergt veel van je, het is heel stressvol. Dik tien jaar terug kreeg ik te maken met een burnout en kreeg ik paniekaanvallen. Toen dacht ik dat gaat gewoon niet langer zo, ik liep steeds weer tegen dezelfde dingen aan. Je bent perfectionist, je ziet dingen, je wilt dingen veranderen en alles goed doen. Toen ben ik minder gaan werken. Ik heb een heel stuk in moeten leveren maar had meer tijd om andere dingen te gaan doen. Toen ben ik wat in tuintjes gaan rommelen en meer gaan fotograferen. Dat ging best wel goed.’

Kijken en doen

Het fotograferen heeft hij zichzelf geleerd door er veel over te lezen maar vooral door veel te doen en goed te kijken. Ook nu nog is hij met zijn ontwikkeling bezig. ‘Je leert anders kijken naar je omgeving en je wordt steeds kritischer op jezelf. Je denk dat je stilstaat maar toch ontwikkel je jezelf steeds weer. Ik ben nu veel over Rembrand aan het lezen vanwege het lichtgebruik en de compositie. Je leert het ook door er veel over te lezen en het steeds weer opnieuw te lezen.’

Ik ben nu veel over Rembrand aan het lezen

Compositie maken vindt Dirk het allerbelangrijkste. ‘Wat zet je erop, wanneer zet je het erop en hoe zet je het erop. Een mooie lucht kan een kwartier later weer helemaal anders zijn. Vaak fiets ik gewoon rond en dan kom ik vanzelf iets tegen. In wezen ben je constant aan het kadreren. Je maakt in gedachten een lijstje om je onderwerp en denkt: wat zet ik erop en wat laat ik weg. Mijn gevoel zegt dan of het klopt of niet. Je komt vaak op dezelfde plekken en toch vind je elke keer wat nieuws, dat is de uitdaging.’

Dirk doet natuurlijk veel meer dan alleen mooie foto’s verkopen van Katwijk, zoals vastgoedfotografie en photoshoots. Ook buiten Katwijk legt hij de mooiste plekjes vast op de gevoelige plaat die hij te koop aanbied op internationale websites. ‘Die worden dan gekocht door bijvoorbeeld reisbureaus en zo gaan mijn foto’s de hele wereld over’, vertelt hij trots.

Dirk is er inmiddels handig in om zaken slim te combineren. ‘Ik had laatst een klus voor Ouwehand Bouw achter Utrecht. Ik heb er een hekel aan om in de file te staan dus dan ga ik er ’s ochtends vroeg naartoe. Dan ga ik door de stad banjeren en een bakje doen en daarna ga ik naar die klus toe. Tijdens het banjeren maak ik foto’s die ik dan in Facebookgroepen in de regio deel of op LinkedIn onder de aandacht breng.’

Foto: Dirk van Egmond / Treffend Beeld

Nauwelijks reclamekosten

Zijn aanwezigheid op Facebook levert hem de bekendheid op die nodig is om zijn werk te verkopen en om nieuwe opdrachten te krijgen. Ook zijn ervaring als inkoper en verkoper helpt hem om zichzelf in de markt te zetten en hij hoeft nauwelijks geld te besteden aan reclame. Ze kennen me via via of van Linkedin. Zo wordt het kringetje steeds groter.

Toch pakt Dirk niet zomaar elke opdracht aan en is hij kieskeurig in wat hij fotografeert. Het fotograferen van ongelukken is bijvoorbeeld niet aan hem besteed. ‘Andermans ellende op de foto zetten snap ik niet. Ik heb ook wel eens klussen afgezegd, dan zeg ik: dat is niks voor mij.

Ik heb ook wel eens klussen afgezegd, dan zeg ik: dat is niks voor mij

Feesten doe ik bijvoorbeeld wel maar gedoe met hotemetoten vind ik helemaal niks, ik hou niet van blabla.’ Ook is hij wars van ellebogenwerk. ‘Ik moest een keer de koning op de foto zetten en toen ging er een andere fotograaf pal voor me staan. Als je Maxima op de foto wil nemen dan lopen er vijf van die figuren om je hen, dat wil ik helemaal niet!’

‘Ik probeer zelf ook gewoon te blijven. Ik besef soms niet hoeveel mensen me kennen maar als mensen me op een voetstuk gaan zetten dan vind ik het lastig. Ik heb dan ook geen interesse om heel groot te worden. Ik draai genoeg omzet in een jaar en heb een leuk salaris in de maand, ik heb geen dure auto’s of kleding nodig.’

Meer foto’s van Dirk van Egmond vind je op treffendbeeld.nl

Foto: Dirk van Egmond / Treffend Beeld

Geef een reactie