Op zaterdag 9 juni vindt de officiële opening plaats van de Historische Erfgoedkade aan het Prins Hendrikkanaal. Stichting Katwijk Motor neemt de gelegenheid te baat om dit heugelijke moment van glans te voorzien met een zogenaamde Beurtvaartdag, een dag waarop diverse historische binnenvaartschepen zijn te bewonderen en er een veelheid aan activiteiten op de kade plaatsvindt. We stappen aan boord van het vlaggenschip van Katwijk Motor, de ‘Wilhelmina’, en spreken de voorzitter van Katwijk Motor.
Aan boord van de Wilhelmina lijkt de tijd te hebben stilgestaan. Alles is olie, hout en staal en als je niet bukt dan stoot je je hoofd tegen de stalen binten. Een kleine stuurhut steekt boven de kade uit en hoewel de naam van het schip anders doet vermoeden zijn haar vormen weinig vrouwelijk. Plat, lomp en breed. Ooit deed ze dienst als vrachtvaartschip op het binnenwater, de zogenaamde beurtvaart, dus haar ontwerp is praktisch en robuust. Toch vallen veel mannen voor haar charmes.
Thuishaven Prins Hendrikkanaal
Het opvallende gevaarte heeft zijn thuishaven in het Prins Hendrikkanaal. Op de plek waar honderd jaar geleden nog talloze bedrijven de Katwijkers werk en voorspoed brachten zijn statige huizen en comfortabele appartementen verrezen. De tijd woekert genadeloos voort en wist stukje bij beetje de tastbare plekken van ons visserijverleden uit. Slechts een enkel pand en de aanwezigheid van Wilhelmina herinneren nog aan de veelheid van visserij-gerelateerde industrie aan het kanaal die we alleen nog kennen van oude foto’s en verhalen.
Het karakteristieke schip is in de afgelopen 10 jaren gerestaureerd en opgeknapt door ‘Stichting Katwijk Motor’, een groep liefhebbers met gouden handjes en een voorliefde voor vuile handen en scheepsmotoren. Voorzitter IJsbrand Plug gaat voor en via een smal houten trappetje dalen we af in het scheepslichaam. We nemen plaats in het vooronder, een claustrofobisch kleine ruimte met net voldoende plek voor vier man om een borrel te drinken en een kaartje te leggen, en dat is meer dan voldoende. In zijn werkkloffie vertelt hij over de beurtvaart.
Katwijkers hadden een goede naam
‘Wat je nu ziet aan vrachtauto’s dat werd vroeger allemaal door de schepen gedaan’, vertelt de voorzitter. ‘Buiten het haringseizoen werd er van alles vervoerd over de binnenwateren. Levend vee, passagiers, tonnen, kratten, netten en kolen, maar ook huisraad en zelfs kermisattracties. De Katwijkers hadden een goede naam en konden daardoor rekenen op volop werk. De hoge giek van de Katwijkse schepen maakte ze uniek. Dankzij deze giek konden deze schepen goed de hoge pakhuizen bedienen en dit type schip werd dan ook bekend als de ‘Katwijker. Om dit vergeten stukje geschiedenis weer onder de aandacht te brengen en de opening van de Historische Erfgoedkade feestelijk te maken hebben we de beurtvaartdag bedacht. We doen zelf mee aan zulk soort dagen in Nederland en het trekt altijd een hoop bekijks’.
Wat je nu ziet aan vrachtauto’s dat werd vroeger allemaal door de schepen gedaan
Op de beurtvaartdag zullen 10 historische schepen die nog in originele staat zijn naar Katwijk komen. Iedereen is welkom om ze te komen bezichtigen en een praatje te maken met de schippers. Op de kade zijn onder andere demonstraties te zien van het laden en lossen, een fototentoonstelling en er is natuurlijk een moppie muziek. ‘s Ochtends wordt de Historische Erfgoedkade officieel geopend. Vanaf dat moment is een deel van de kade beschikbaar als aanmeerplek voor historische schepen voor kortere of langere tijd. Op deze manier krijgt het Prins Hendrikkanaal weer iets van haar oude allure terug.
De officiële opening van de erfgoedkade heeft plaatsgevonden op zaterdag 9 juni om door wethouder Jacco Knape.
Mooi stukje historie!