De Heeren van Katwijck geven snacken een culinair tintje

D

Arjan Hoek en Marcel Oudshoorn hadden allebei een goede baan bij de Rabobank en toch knaagde er iets. Ze maakten een carrièreswitch en sinds 2 mei runnen zij De Heeren van Katwijck aan de Kanaaldijk, een speciaalzaak met ambachtelijke frites, culinaire snacks en versgebakken appeltaart.

Als we nog eens de kans krijgen om dat tentje over te nemen dan doen we het

Wat maakt dat twee mannen met een goede baan in het bankwezen hun stropdas omruilen voor een keukenschort? ‘We hebben een mooie tijd gehad bij de bank maar je merkte dat er dingen aan het veranderen waren. Het werd steeds zakelijker en vanuit onze functie raakte het directe contact met de klanten steeds verder op de achtergrond. We hebben vaak voor het raam gestaan en zagen dan dat tentje aan de overkant van de Rijn. We zeiden tegen elkaar: ‘Als dat tentje op de Kanaaldijk vrijkomt dan stappen we daar zonder nadenken in. Toen eenmaal bekend werd dat onze functie bij de bank lokaal kwam te vervallen stonden we voor de keuze. Of verder bij de bank op een andere locatie, of voor onszelf beginnen. We hebben toen een businessplan geschreven en hebben de sprong gewaagd.’

Culinaire snacks en klantbeleving

De ervaring die ze bij de bank hebben opgedaan kwam goed van pas bij het opstarten van het bedrijf. De Heeren willen zich onderscheiden van de doorsnee snackbar door klantbeleving, onderscheidendheid en kwaliteit te bieden. Geen eindeloze lijst met doorsnee snacks maar een beperkte kaart met culinaire snacks. De aardappelen voor de frites worden elke ochtend vers geschild en met de hand gemaakt, de appeltaart wordt vers aangeleverd door een banketbakker en ter plaatste afgebakken en de culinaire Holtkamp-kroketten worden gemaakt door een patisserie uit Amsterdam.

Die bank heeft ons heel veel gebracht

‘Mensen waarderen onze verse frites en hebben behoefte aan net dat beetje meer kwaliteit. Uit de hele regio komen klanten naar ons toe voor onze ambachtelijke frites. We maken frites zoals het hoort te zijn’. Een ander punt waar de Heeren zich op onderscheiden is klantbeleving. ‘We hebben bewust voor een bar gekozen in plaats van een glazen vitrine maar voor ons is klantbeleving meer dan een mooie tent. We proberen met veel schwung, plezier, lol en beleefdheid onze klanten te bedienen en de tijd voor ze te nemen.’

Inmiddels zijn de Heeren van Katwijck vier maanden op weg en kunnen ze terugkijken op een vliegende start. Vanuit hun nieuwe bedrijf kijken ze uit op het bankgebouw waar ze ooit met veel plezier werkten. ‘Die bank heeft ons heel veel gebracht, de mate waarin we klantbeleving kunnen bieden hebben we daar geleerd.’

Geef een reactie

Geef een reactie

Categorieën

Blogstatistieken